Min några år yngre barndomsvän Sture Bylén har skapat en fantastisk avbild i skala 1:87 av det lilla samhället Morshyttan (Stures storebror Gunnar och jag gick i samma klass i skolorna i Rossberga på femtiotalet). Stures skapelse är i grunden en modelljärnväg, men med tiden har järnvägen och tågen tappat i betydelse och samhället runt omkring har blivit allt viktigare. Under mer än tio år har han arbetat med bygget. Och det är fortfarande inte färdigt. Det som Sture skildrar är ett fruset ögonblick från 27 juni 1959, då ”Ingo blev världsmästare i tungvikt, FNs generalsekreterare hette Dag Hammarskjöld och världens främsta tenor hette Jussi Björling – då Sverige stod på topp!”.

Den imponerande stora och detaljrika miniatyrvärlden är uppbyggd i en kopia på 26 kvm av själva stationshuset i Morshyttan som Sture har byggt hemma på sin tomt – stationshuset som alltså utgör själva den centrala punkten i Stures modell.

Se här ovan och nedan de fantastiska filmerna på Yuotube av Gunnar Ljungstedt där Sture visar och berättar om Morshyttan och grannbyn Rossberga som de tedde sig den underbara junidagen 1959!

Lördagen den 9 april 2016 blev Stures modelljärnväg färdig. Se här när han slutbesiktigar modellen av Morshyttan som byn tedde sig den 27 juni 1959.

2 kommentarer till “27 juni 1959

  1. Hej!
    Jag måste kommentera denna min upptäckt. Av en ren slump (p g a felnavigering på nätet) kom sidor upp på youtube som visade en helt fantastisk modell av det landskap som jag sommaren 1959 vistades i. Familjen hade hyrt ett litet sommarställe i Rossberga. Jag var bara sex år när Ingo blev världsmästare och väcktes på natten av de vuxnas högljudda entusiasm inför den radiosändning som direktsände matchen i den lilla stugan bakom åsen. Minnet är så starkt att jag fortfarande tänker på Rossberga när Ingo Johansson kommer på tal.

    Jag har vissa rötter i trakten eftersom min mamma föddes 1923 i en kökssoffa i Rossberga. Mormor och morfar bodde senare Krylbo. Jag växte upp i Härnösand, men besökte som liten Mormor och morfar ofta. (Frans och Hilda Liljequist, född Sundström.Hildas bror Eskil blev murare och byggmästare i Krylbo.

    Jag måste säga att modellen är rena konstverket. Den förmedlar tidsanda och miljö som i vilket annat konstnärligt uttryck som helst. Jag tar till mig verket som väcker minnen så klara och verkliga som bara stort artisteri kan göra. Jag togs direkt tillbaka till 1959, och mina minnen började leva i en slags 1:87-skala.

    Jag är så glad att denna modell finns, som väcker så mycket till liv i mig.

    Och så en sista fråga:. Finns det några möjligheter att kunna se detta i verkligheten?

    Med varma hälsningar!
    Johan Hagberg
    Älandsbro (0704 48 00 27)

  2. Hej!

    Har just läst senaste AoH med din artikel om kommande utbyggnad. Bra tänkt och jag ska ha det i åtanke när jag snart ska börja bygga upp Norra Bjäre Järnväg, version 3, efter en flytt.

    Bara ett litet tips. Min kommande bana blir som den gamla med ett utrymme i mitten för operatören och spår runt om. På min bana kommer ena långsidan att vara Bjäre, den andra sidan Schweiz. Tanken är att när jag kör Norra Bjäre är belysningen i Schweiz nedtonad bakom ryggen på mig och tjänar som tågmagasin. På saqmma sätt är Bjäre tågmagasin när jag kör schweiziskt. Du skulle ju kunna använda samma taktik med dina elektrifierade och oelektrifierade sträckor. Eller hur?

    Jag hör av mig när Modelljärnvägsinspektionen kan komma på visit. Men, det dröjer några år eller mer. Just nu har jag fullt upp att få ordning på böcker, pärmar och bilder efter flytten. Modelljärnvägen får vänta.

    Hälsningar,

    Lars Olov Karlsson
    ny adress:
    Skepparkroksvägen 37
    262911 Ängelholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
Website